Máte v ruce každoroční vyúčtování za energie a zaskočil vás vysoký nedoplatek? Výsledná cifra dosahuje hodnoty, se kterou jste vůbec nepočítali? Než propadnete totálnímu zoufalství a beznaději, zkuste se napřed trochu zamyslet. Vězte, že z každého problému lze vybruslit a ne jinak tomu bude i tentokrát. S chladnou hlavou určitě naleznete řešení přijatelné pro obě strany. Tedy jak dodavatele energií, tak i pro vás. Úhradě nedoplatku se jen stěží vyhnete, ledaže byste podali oprávněnou reklamaci a ta by byla nakonec vyhodnocena ve váš prospěch. Ovšem vzhledem k neustále rostoucí ceně plynu a elektřiny na tento případ nelze příliš spoléhat. Nicméně, letošní vyúčtování energií je pro celou řadu českých domácností noční můrou, takže v tom opravdu nejste sami. I když si hlídáte svoji spotřebu, přeci jen nemáte žádnou stoprocentní jistotu, jak vyúčtování nakonec dopadne. Vždy může přinést nemalé překvapení. Vyznat se v současných cenách energií vyžaduje možná více pozornosti než v letech minulých. Ovšem, udělat si alespoň minimální přehled o dodavatelích a jejich podmínkách určitě nikdy není na škodu. Jak si tedy poradit s vysokým nedoplatkem, který je momentálně nad rámec vašich možností?
Rostoucí ceny energií
Ceny za energie najednou vzrostly doslova raketovým způsobem, takže tomuto tématu se věnuje kdekdo. Debatují nad ním kolegové v práci, kamarádi, sousedé v domě, útržky rozhovorů zaslechnete i při nákupu v obchodě. Není divu, ceny za energie výrazně zasáhly rozpočet nejedné domácnosti. Každý se snaží nalézt pro sebe nejúspornější a alespoň trochu přijatelné řešení.
Základní spotřeba plynu a elektřinu je pro každou domácnost jasně daná, i když stále se lze zamyslet nad tím, zda ještě někde nějaké skryté rezervy nenaleznete. Tím samozřejmě můžete něco málo uspořit, ale ceník dodavatelů energií je jasně daný a s ním je třeba počítat.
Určitě není na škodu si na internetu za pomoci srovnávače porovnat nabídky jednotlivých dodavatelských firem a alespoň rámcově se seznámit s jejich podmínkami. Nicméně, smiřte se s tím, že výrazně nižší cenu nikde nedostanete. Pokud se rozhodnete dodavatele vyměnit, ohlídejte si především smluvní podmínky.
Jak uhradit vysoký nedoplatek?
V případě, že vyúčtování skončilo velkým nedoplatkem, pak je třeba nalézt způsob, jak jej v termínu co nejrychleji uhradit. Rozhodně nic nevyřešíte tím, když strčíte hlavu do písku a budete hrát roli mrtvého brouka. Po několika upomínkách přistoupí dodavatel k přerušení dodávek energií a zahájí exekuční řízení. Tím se vám už tak vysoká částka podstatně navýší o další zbytečné peníze. Jak si tedy poradit?
V prvé řadě se snažte dodavatele oslovit. Jestliže nemáte dostatek peněžních prostředků, abyste nedoplatek uhradili najednou, vyjednejte si splátkový kalendář. Když nastíníte své reálné možnosti, většina dodavatelů vám jistě vyjde vstříc.
Další možností, jak si s nedoplatkem poradit je půjčka. Můžete si vzít úvěr jak u své banky, tak nebankovní společnosti. Velikost půjčky však volte jen v nezbytně nutné výši a dobře uvažte i míru úroků a poplatků, abyste se nedostali do problémů se splácením. Rozumná půjčka by mohla být rychlým a snadným řešením.
Určitě je také dobré poukázat na fakt, že závazky vůči energetickým společnostem se zapisují obdobně jako třeba závazky k telefonním operátorům do nebankovního registru dlužníků. I po několika letech by potom mohly být překážkou ke schválení úvěru, nebo získání výhodnějších podmínek. Proto se snažte nedoplatek za energie uhradit co nejdříve ať se do budoucna zbytečným problémům vyhnete.
Také není vyloučeno, že se vás nebude týkat nabízená pomoc od státu v rámci tzv. boje s energetickou chudobou. Více informací získáte na Úřadu práce, kde posoudí členy domácnosti, jejich příjmy za uplynulé čtvrtletí a možnost vyplácení dávky příspěvku na bydlení.
Nastavte přiměřené zálohy
Pokud máte v ruce vyúčtování za plyn a elektřinu a nedoplatek vás natolik zaskočil, že jste s takovou sumou nepočítali, v prvé řadě navyšte zálohy. Tímto krokem podstatně snížíte riziko, že budete příští rok opět doplácet velkou sumu. Nikdy nezískáte žádnou záruku, že se nedoplatku vyhnete úplně, ale určitě bude mnohem menší než letos.
Jestliže nevíte, jak vhodně navýšit zálohy za měsíc, oslovte svého dodavatele. Ten vám ochotně poradí s ohledem na vaši obvyklou spotřebu a aktuální cenu. Do úvahy však vezměte i vaše možnosti a měsíční zálohy stanovte v přiměřené výši.
Výše měsíčních záloh na nové období se zpravidla stanoví z výše poslední spotřeby. Pokud plánujete do budoucna spotřebu elektřiny a plynu omezit, pak o snížení záloh můžete požádat až po 3 měsících, kdy se prokáže, že se spotřeba skutečně snížila.
Reklamace vyúčtování
Pokud se vám celé vyúčtování nějak nezdá a máte k němu jakékoli výhrady, obraťte se na svého dodavatele a podejte reklamaci. V každé smlouvě najdete pokyny potřebné k tomu, jak máte reklamaci provést. Většina dodavatelů požaduje podání reklamace telefonicky přes zákaznické centrum, ale lépe uděláte, když ji po tomto rozhovoru podáte i písemně. Přeci jen budete mít něco v ruce. Slova na papíře jsou jasně daná, nikdo tak nemůže nic zpochybnit.
Každá reklamace musí být vyřízena do 15 dnů od jejího doručení. Pokud se stala na straně dodavatale skutečně chyba, která v jakémkoli směru ovlivní roční vyúčtování, dodavatel je povinen rozdíl v platbě vyřídit do 30 dní.
Současně si ale uvědomte, že podání reklamace není důvodem k odložení úhrady nedoplatku. Ten musíte v termínu zaplatit tak jako tak.
Možností, jak zaplatit vysoký nedoplatek za plyn a elektřinu, se nabízí hned několik. Vše závisí jen na vašich možnostech. V každém případě ale úhradu nedoplatku zbytečně neodkládejte a vše zavčas řešte s dodavateli.