Elektronická neschopenka: Ušetří především čas

 

Většina lidí dnes běžně používá moderní komunikační technologie, a tak Ministerstvo práce a sociálních věcí přišlo spolu s Českou správou sociálního zabezpečení s další novinkou v podobě elektronizace neschopenek. Jejich hlavním cílem je především lidem ušetřit čas, aby si vše zvládli vyřídit z pohodlí domova. Jak by vše mělo v praxi fungovat a od kdy bude elektronická neschopenka platit? Samotná agenda týkající se neschopenek je poměrně rozsáhlá a v každém případě je nutno ji zjednodušit. V současné době má papírová neschopenka 5 dílů, které se dále předávají mezi lékařem, nemocným zaměstnancem, mzdovou účtárnou zaměstnavatele a Okresní správou sociálního zabezpečení. Jestliže vás lékař v ordinaci uzná práce neschopným, pak musí vystavit neschopenku a jednu její část poslat OSSZ. Další tři části neschopenky předá vám, jedna část slouží jako průkaz práce neschopného pojištěnce v případě, že by přišla kontrola a další dvě části použijete pro uplatnění nároku na náhradu mzdy. Poslední díl neschopenky vám lékař vyplní po ukončení pracovní neschopnosti a vy jej opět odevzdáte v práci. A právě celý tento složitý administrativní proces by měla v budoucnu vyřešit eNeschopenka.

O co přesně půjde?

Ministerstvo práce a sociální správa navrhují, aby nemocní zaměstnanci nemuseli předávat neschopenku v papírové podobě zaměstnavateli. Prostřednictvím ePortálu České správy sociálního zabezpečení si ji zadají sami, přičemž přenos dat bude okamžitý a zaměstnavatelé budou mít okamžitý přístup k informacím pro účely výplaty náhrady mzdy. Nová neschopenka tak značně usnadní komunikaci mezi lékaři, zaměstnanci a zaměstnavateli. V první fázi zavedené novinky však stále bude možnost ve zjednodušené a pozměněné formě vystavovat neschopenku i v papírové podobě. Bude jen na jednotlivých lékařích, kterou formu si zvolí. I když se rozhodnou pro papírovou neschopenku, všechny ostatní procesy budou elektronické. Lékař prostřednictvím webového portálu vystaví eNeschopenku a ta se ihned zapíše do evidence. Zaměstnanec už jen obdrží papírový list průkazu práce neschopného pro účely kontroly.

Výplata nemocenské

Za první tři čtvrtletí letošního roku evidovala ČSSZ více jak jeden milion neschopenek. Nejčastější příčinou stonání lidí jsou nemoci dýchací soustavy a “obyčejná” chřipka, které se převážně v zimním období vyhne málokdo. Překážky v práci způsobené změnou zdravotního stavu se samozřejmě odráží i ve financích, tedy konkrétně na výši výplaty. Prvních 14 kalendářních dnů trvání pracovní neschopnosti vám náhradu mzdy vyplácí zaměstnavatel, ale od 15. dne nemoci vám dávku nemocenského pojištění vyplácí sociální správa.

Jak si poradit, když nemocenská ještě nepřišla?

Termín výplaty dávky se zpravidla neshoduje s termínem výplaty od zaměstnavatele, což může způsobit v rodinném rozpočtu nemalý problém. Stačí si jen uvědomit, kolik zaplatíte v lékárně za léky po dobu nemoci. Jak tedy nejlépe překlenout tíživé finanční období, než peníze opět dorazí na účet? Rada je jednoduchá, v každém případě pomůže půjčka. Například nebankovní online půjčka CreditPortal se pro vás může stát tím pravým pomocníkem v nouzi. Na webových stránkách poskytovatele naleznete veškeré parametry úvěru a rovnou také můžete o půjčku požádat. Sjednání půjčky probíhá pouze elektronickou cestou, nemusíte nikam chodit na kamennou pobočku společnosti. Po schválení úvěru peníze odchází neprodleně na váš bankovní účet nebo můžete využít různé alternativní způsoby výběru hotovosti. Peníze máte v každém případě ihned k dispozici.

Sjednat půjčku 

Realizace elektronické neschopenky si vyžádá ještě řadu změn a prozatím se počítá s tím, že by systém mohl začít fungovat na začátku roku 2018. Jestliže si nemocní zadají neschopenku přes počítač, bude pro ně také velmi snadné zjistit, v jaké fázi je žádost o dávku nemocenského pojištění a kdy mohou její výplatu očekávat. Celý nový systém usnadní práci nejen lékařům, ale i nemocným a zaměstnavatelům.